Ale Camara – zawodowa tancerka i choreograf. Założycielka pierwszej szkoły Dancehall w Polsce SHO Szkoła Tańców Karaibskich oraz formacji tanecznej SalsHall Ortodox. Zwyciężczyni i sędzia wielu zawodów tanecznych w Polsce i na świecie (główne tytuły: Top 20 at International Dancehall Queen Jamajka, Dancehall Queen Polski, Slavic Dancehall Queen i Dancehall Queen Nowego Yorku). Bohaterka filmu dokumentalnego “Bruk Out! A Dancehall Queen Documentary” oraz półfinalistka Mam Talent.
Ale Camara to pierwsza instruktorka Dancehallu w Polsce i pierwsza polska instruktorka tańców afrokubańskich. To właśnie tańce afrokubańskie były jej pierwszymi zainteresowaniami tanecznymi i to o nich napisała pracę magisterską. Uczyła się tańczyć w Europie i na całym świecie, m.in. na Jamajce przez łącznie rok, na Kubie przez pół roku, a także w Brazylii i Afryce w Gwinea (Konakry). Zawodowo zajmuje się tańcami Twerk i Dancehall Queen Style. Poza nimi profesjonalnie tańczy Sambę brazylijską, Salsę, Afro Dance tradycyjny (Diembe DunDun) oraz fuzję różnych tańców etnicznych. Obecnie najmocniej interesują ją przede wszystkim formy social dancing i street dancing, wywodzące się z kręgów kulturowych rejonów Czarnej Afryki, Karaibów i Brazylii. Poznaj taneczną historię Ale oraz jej największe osiągnięcia.
Ale Camara – najważniejsze tytuły taneczne w Polsce i na świecie |
Wygrane zawody taneczne z formacją SalsHall Ortodox |
|
|
Ale – występy w teledyskach oraz na koncertach wielu znanych muzyków polskich, jamajskich i afrykańskich
- 2009 Polska: Junior Stress “Kroki”
- 2012 Polska/Jamajka: Dreadsquad & Perfect Giddimani – Champions anthem
- 2012 Polska/Jamajka: RDX – Always
- 2013 Polska: Gospel – Helikopter (prod. Dj QiDD)
- 2013 Polska: Gonix – INNA (prod. P.A.F.F.)
- 2013 Polska: Dick4Dick – Tak Czy Nie
- 2014 Polska: B.O.K ? Jurodiwy
- 2014 Polska/Kongo: Eddie E Five Let me buy you a drink Ft MC Sylla and J Jordan
- 2014 Polska/Kongo: EFIVE HOW WE DO TEASER
- 2015 Jamajka: Vybz Kartel ? Dancehall
- 2015 Jamajka: Shampoo – Ding Dong
- 2015 Jamajka: Unicorn – Puppy Tail
- 2015 Jamajka: Krucial Diva “We Be Raving”
- 2015 Jamajka: iKon D Link – Jump
- 2016 Jamajka: Voicemail – Dancehall
- 2016 Jamajka: Blizz feat. Sizzla – Party Time
- 2016 Jamajka: SupaHype & Carey Hype Ft Big Wayne – Dance Medley
- 2016 Jamajka: BLING DAWG, AJI – CLEARANCE
- 2016 Polska: GESEK – To jest melanż
- 2016 Jamajka: John-D ,Princess Tai And Kriz Capital-Hark And Spit Medley Video
- 2017 USA: BLAK RYNO – She Like That
- 2017 Jamajka: Bling Dawg ? Motion
- 2017 Jamajka: Charly Black
- 2017 Jamajka: Ganggoolie Ft. Qualitee – Boom It Up
- 2017 Jamajka: Danielle D.I. – Round A Back
- 2017 Jamajka: Jepomax – Boom It Up
- 2018 Jamajka: Stonebwoy – Most Original (Official Music Video) ft. Sean Paul
- 2018 Jamajka: Vershon – Champion Queffa
- 2019 Polska: deer_dogbone-z bonga dym
- 2021 Polska: LEKSIU- 1998
- 2021 Polska/Zimbabwe: Xavier – It?s Your Choice feat. DJ Jabs
- 2021 Polska/Sierra Leone: Billy Man – SARAFINA
- 2021 Polska/Nigeria: On D Low Shadowboi x Eff4th
- 2022 Polska: Lil Radi ? Konik
- 2022 Polska: Astinbax ? M.a.m.a.c.i.t.a
- 2022 Polska: DOROTA – Motyle
Taneczna historia od Salsy do Dancehall Queen Style i Twerk
Pasję do tańca przejawiała już jako mała dziewczynka. Stylizowała się wtedy na ludową tancerkę w wianku, przyczepiając do głowy paski papieru toaletowego. Później swoją przygodę z kulturą zaczęła od gry na bębnach. Występowała nawet na scenie jako muzyk, gdy tuż przed rozpoczęciem studiów odkryła taniec. Trafiła wtedy od razu na Afro Dance, jeden z jej ulubionych stylów tańca do dziś.
Swoją przygodę z tańcem Ale Camara zaczęła rozwijać na I roku studiów. Wtedy w ramach zajęć WF zapisała się na kurs Salsy. Ten niepozorny początek zaowocował tym, że już po ok. pół roku treningów dostała zaproszenie do profesjonalnej formacji Salsy. Wkrótce wystąpiła pierwszy raz na scenie i to od razu dla Telewizji Polskiej, razem z Jose Torres y Salsa Tropical. To wydarzenie sprawiło, że pokochała bycie na scenie i stwierdziła, że chce postawić w swoim życiu na taniec. Odtąd tańczyła Salsę profesjonalnie, próbując również różnych tańców etnicznych, m.in z rejonów Meksyku, Afryki i Karaibów.
Odkrycie i przemycenie do Polski kobiecych stylów tańca
W pewnym momencie Ale Camara wyjechała do Londynu na kurs angielskiego, ale tam nadal nie zapominała o swojej największej pasji. Tańczyła Salsę w londyńskich klubach, gdy na jednej z wielu imprez poznała Jamajczyka, który nad ranem zaprosił ją na rodowitą, jamajską imprezę. Właśnie tam odkryła to, z czym związała się później na całe życie. Wszystko stało się za sprawą tańczących tam dziewczyn, które jako pierwsze pokazały Ale, jak wygląda shake?owanie, potrząsanie pupą i pośladkami, kobiece akrobacje i mocny, kobiecy styl tańca. Na ich widok stwierdziła, że chce tańczyć tak jak one. Kiedy jednak wróciła do Polski, okazało się, że nie znajdzie w swoim kraju żadnego kursu ani grupy z podobnym stylem tańca, bo w Polsce to jeszcze nie istniało. Pomimo tego nie poddawała się. Wciąż pamiętała ruchy i styl tamtych tancerek, które od ich spotkania inspirowały ją w tańcu. Kiedy w ten sposób tańczyła w polskich klubach, dziewczyny pytały ją, co to za styl taneczny i mówiły, że same chciałyby się go nauczyć. To właśnie dlatego Ale Camara kontynuowała swoją naukę tańca za granicą i zaczęła uczyć w Polsce tych nieznanych dotąd stylów.
Rozwój w tańcach tradycyjnych z całego świata
Spośród swoich licznych podróży Ale Camara przywoziła z Londynu do Polski elementy stylów Booty shakingu, Dancehallu i Twerku. Z Kuby wracała z umiejętnością tańców afrokubańskich, rumby i tańców joruba. Odwiedziła także Gwinea Konakry w Afryce Zachodniej, by u źródła poznać tańce z rejonu zachodniego Afro Dance Tradycyjny (Diembe DunDun). Natomiast z równie gorącej Brazylii przywiozła technikę Samby brazylijskiej i tańców afro-brazylijskich (Candomble). W tym czasie Ale Camara założyła, prężnie działającą do dziś, SHO Szkołę Tańców Karaibskich oraz formację SalsHall Ortodox. Grupa od początku skupiała się przede wszystkim na tańcach etnicznych i integracjach, występując na licznych zawodach, festiwalach i w programach telewizyjnych.
Po kilku latach intensywnego rozwoju w tańcach tradycyjnych, Ale Camara odkrywała w ruchu coraz więcej kobiecości i pewności siebie. Wkrótce poprzez taniec zaczęła dawać innym dziewczynom otuchę, wsparcie i siłę w duchu ruchu body positive, o czym świadczyła masa podziękowań od obserwatorek. W rezultacie doprowadziło to Ale Camara do bycia w tańcu coraz bardziej dosadną i kobiecą, aż do największej miłości do stylu Dancehall Queen Style i Twerk. To właśnie te techniki przyniosły jej największe sukcesy. Wśród nich tytuły Dancehall Queen Polski (2015) Slavic Dancehall Queen (2017) i Dancehall Queen Nowego Yorku (2017). Przede wszystkim jednak Dancehall Queen Style i Twerk przyniosły Ale Camara tak ogromną pasję, że tańczy i uczy ich do dzisiaj.
Ale Camara w mediach
Ale co jakiś czas pojawia się w prasie polskiej i zagranicznej. Możesz przeczytać i posłuchać wywiadów z jej udziałem m.in. na fit.pl, Polskie Radio Czwórka, Onet, Wirtualna Polska, Wysokie Obcasy Extra, The Jamaica Star.
Wystąpiła również w kilku produkcjach TV, m.in. Bruk Out! A Dancehall Queen Documentary (film nagrywany na Jamajcie i Kingston, który opowiada o życiu 6 najlepszych tancerek Dancehall z całego świata), Taniec z gwiazdami, Szymon Majewski Show, Kawa czy herbata?, Pytanie na śniadanie, Mam Talent, Tylko Taniec.
https:/www.youtube.com/watch?v=zgW6nzRL3vU
Kurs tańca z Ale – Dancehall Queen Style w szkole tańca w Warszawie!
Zapisz się na zajęcia taneczne w Szkole Tańców Karaibskich SHO.
Jeśli chcesz przyjść na nasze zajęcia, sprawdź aktualne grupy w naszym grafiku zajęć!
Nie wyrażamy zgody na kopiowanie treści artykułu w całości ani we fragmentach i jego rozpowszechnianie.
Najnowsze komentarze