CONGA – bębny kubańskie

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Zajęcia wprowadzają w technikę gry na instrumentach kubańskiej sekcji perkusyjnej.

Główny nacisk kładziemy na bębny zwane kongami (congami) gdyż umiejętność wydobywania z nich podstawowych dźwięków jest kluczowa do wprowadzenia kolejnych instrumentów. W miarę Waszych postępów zarówno na poziomie techniki gry jak i rytmiki możliwe będzie wprowadzanie dodatkowych instrumentów, które tradycyjnie towarzyszą grze na kongach, takich jak clave, cata, timbalesy, cow bell /campana, guiro, bongosy.[/vc_column_text][vc_single_image image=”1662″ alignment=”center” border_color=”grey” img_link_large=”” img_link_target=”_self” css_animation=”left-to-right” img_size=”525×356″][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”1664″ alignment=”center” border_color=”grey” img_link_large=”” img_link_target=”_self” css_animation=”right-to-left” img_size=”525×348″][vc_column_text]Kongi to dosyć duże bębny, konstrukcji kubańskiej, o beczkowatym kształcie i membranie z grubej skóry przytwierdzonej do korpusu za pomocą metalowych obręczy i haków/śrub. Będąc w zgodzie z kubańską terminologią, nazwa tego instrumentu jest rodzaju żeńskiego – ta conga (konga) , te congi (kongi) a nie jak często się w Polsce słyszy to kongo, te konga lub wręcz ten bongos 🙂

Kongi w obrębie jednego zestawu mają różny rozmiar i różną funkcję w danym rytmie. Wyróżnia się trzy podstawowe rozmiary, najmniejszą- quinto, średnią- conga i największą – tumba.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

Technika gry

W grze na wszystkich rodzajach bębnów, w których do wydobycia dźwięku używa się dłoni a nie pałek, odpowiednia technika uderzania jest niezwykle istotna z kilku względów.

  • Po pierwsze, pozwoli uzyskać kilka różnych rodzajów dźwięku, umożliwiając nam posługiwanie się rytmami jak melodiami. W przypadku tak bardzo polirytmicznej natury muzyki latynoamerykańskiej postrzeganie rytmów jak melodie znacznie upraszcza zarówno percepcję jak i samo granie różnych partii rytmów.
  • Drugim ważnym powodem zwrócenia Waszej uwagi na odpowiednią technikę gry jest BHP 🙂 Dzięki poprawnie ustawionemu aparatowi gry czyli odpowiedniej postawie oraz ukształtowaniu samej dłoni i określeniu zakresu i sposobu jej działania przy różnych rodzajach uderzeń – zmniejszycie do minimum możliwości kontuzji.

Nieustająca praca w tym zakresie przekładać się będzie na wyższym etapie wtajemniczenia nie tylko na pięknie wyodrębnione rodzaje uderzeń/dźwięków ale też prędkość z jaką będziecie zdolni grać.

Zaczniemy od podstawowych i najłatwiejszych do uzyskania dźwięków: bas i ton (dźwięk otwarty) a następnie sukcesywnie dodamy slap, tap, i open slap.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”1668″ alignment=”center” border_color=”grey” img_link_large=”” img_link_target=”_self” img_size=”full” css=”.vc_custom_1434821856671{padding-top: 46px !important;}”][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”” bg_type=”no_bg” parallax_style=”vcpb-default” bg_image_new=”” layer_image=”” bg_image_repeat=”repeat” bg_image_size=”cover” bg_cstm_size=”” bg_img_attach=”scroll” parallax_sense=”30″ bg_image_posiiton=”” animation_direction=”left-animation” animation_repeat=”repeat” video_url=”” video_url_2=”” u_video_url=”” video_opts=”” video_poster=”” u_start_time=”” u_stop_time=”” viewport_vdo=”” enable_controls=”” bg_override=”0″ disable_on_mobile_img_parallax=”” parallax_content=”” parallax_content_sense=”30″ fadeout_row=”” fadeout_start_effect=”30″ enable_overlay=”” overlay_color=”” overlay_pattern=”” overlay_pattern_opacity=”80″ overlay_pattern_size=”” overlay_pattern_attachment=”fixed” multi_color_overlay=”” multi_color_overlay_opacity=”60″ seperator_enable=”” seperator_type=”none_seperator” seperator_position=”top_seperator” seperator_shape_size=”40″ seperator_svg_height=”60″ seperator_shape_background=”#fff” seperator_shape_border=”none” seperator_shape_border_color=”” seperator_shape_border_width=”1″ icon_type=”no_icon” icon=”” icon_size=”32″ icon_color=”” icon_style=”none” icon_color_bg=”” icon_border_style=”” icon_color_border=”#333333″ icon_border_size=”1″ icon_border_radius=”500″ icon_border_spacing=”50″ icon_img=”” img_width=”48″ ult_hide_row=”” ult_hide_row_large_screen=”” ult_hide_row_desktop=”” ult_hide_row_tablet=”” ult_hide_row_tablet_small=”” ult_hide_row_mobile=”” ult_hide_row_mobile_large=””][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]

Rytmy

Od początku nauki będziemy się posługiwać tradycyjnymi rytmami występującymi na terenie Ameryki Środkowej. Kolejność wprowadzania nowych rytmów związana jest ze stopniem ich skomplikowania rytmicznego i technicznego i będzie oczywiście szła w parze z Waszymi postępami.[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_column_text]W repertuarze rytmów które poznacie będą zarówno rytmy funkcjonujące w latynoskiej muzyce popularnej takie jak:

  • merengue,
  • cumbia,
  • comparsa,
  • rumba (yambu, columbia, guaguanco),
  • bomba,
  • conga,
  • son,
  • bolero,
  • cha cha cha,
  • pilon,
  • mozambique,
  • songo
  • czy danzon

ale też te przynależne do religijnej muzyki afrokubańskiej:

  • congo,
  • bembe,
  • abakua,
  • toques de bata.

[/vc_column_text][vc_column_text]Wiele z tych rytmów zawiera w sobie różne, często bardzo odmienne w swym charakterze składowe grane jednocześnie przez poszczególne bębny. Praca nad takimi rytmami będzie kształtowała w Was umiejętność zgrania zespołowego a na wyższym etapie nauki pomoże zbudować często dość ekwilibrystyczną dla głowy niezależność rąk. Warto wspomnieć że wiele spośród tradycyjnych rytmów opiera się na szczególnej zasadzie rytmizacji wykraczającej poza możliwą notację nutową, a nadającą muzyce z tych rejonów unikalny charakter.[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_single_image image=”1671″ border_color=”grey” img_link_large=”” img_link_target=”_self” img_size=”full” alignment=”right” css=”.vc_custom_1434860100890{padding-top: 40px !important;}”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”” bg_type=”no_bg” parallax_style=”vcpb-default” bg_image_new=”” layer_image=”” bg_image_repeat=”repeat” bg_image_size=”cover” bg_cstm_size=”” bg_img_attach=”scroll” parallax_sense=”30″ bg_image_posiiton=”” animation_direction=”left-animation” animation_repeat=”repeat” video_url=”” video_url_2=”” u_video_url=”” video_opts=”” video_poster=”” u_start_time=”” u_stop_time=”” viewport_vdo=”” enable_controls=”” bg_override=”0″ disable_on_mobile_img_parallax=”” parallax_content=”” parallax_content_sense=”30″ fadeout_row=”” fadeout_start_effect=”30″ enable_overlay=”” overlay_color=”” overlay_pattern=”” overlay_pattern_opacity=”80″ overlay_pattern_size=”” overlay_pattern_attachment=”fixed” multi_color_overlay=”” multi_color_overlay_opacity=”60″ seperator_enable=”” seperator_type=”none_seperator” seperator_position=”top_seperator” seperator_shape_size=”40″ seperator_svg_height=”60″ seperator_shape_background=”#fff” seperator_shape_border=”none” seperator_shape_border_color=”” seperator_shape_border_width=”1″ icon_type=”no_icon” icon=”” icon_size=”32″ icon_color=”” icon_style=”none” icon_color_bg=”” icon_border_style=”” icon_color_border=”#333333″ icon_border_size=”1″ icon_border_radius=”500″ icon_border_spacing=”50″ icon_img=”” img_width=”48″ ult_hide_row=”” ult_hide_row_large_screen=”” ult_hide_row_desktop=”” ult_hide_row_tablet=”” ult_hide_row_tablet_small=”” ult_hide_row_mobile=”” ult_hide_row_mobile_large=””][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]

Bębny bata

Bębny bata i rytmy grane na nich (tzw. toques) wywarły olbrzymi wpływ na muzykę całej Ameryki Środkowej a szczególnie Kuby. Bata wywodzą się z tradydji afrykańskich ludów Yoruba i znalazły się na Karaibach w czasach kolonializmu wraz ze sprowadzanymi tam niewolnikami. Do dziś praktyki religijne Yorubów są na Kubie niezwykle popularne i pod nazwą Santeria albo Regla de Ocha są dominującym wyznaniem spośród wszystkich religii afrokubańskich.

Większość rytuałów w Santerii polega na tańcu i śpiewie przy akompaniamencie bębnów bata. Każdy z rytmów/ tańców/ pieśni dedykowany jest innemu bóstwu. Muzyka bębnów bata poprzez imponującą ilość kombinacji rytmicznych jakimi się posługuje oraz melodyjne i ciepłe brzmienie posiada unikalny charakter przez co chętnie zapożyczana jest również na potrzeby muzyki popularnej.

Bębny bata to dwumembranowe instrumenty o klepsydrowej budowie korpusu i skórze nieco cieńszej niż na congach. Gra się na zestawie trzech, różnej wielkości bębnów, najmniejszym – okonkolo, średnim – itotele i największym – iya. Znajomość repertuaru bata jest nieodzowna dla pełnego zrozumienia kubańskiej sztuki perkusyjnej. Nieustannie pojawia się w muzyce nie tylko Kuby ale i całej Ameryki Środkowej zarówno w swej czystej formie jak i adaptacjach na congi, wariacjach innych rytmów i motywach melodycznych.

Tekst napisał Nikodem Bąkowski. Materiał ten nie może być kopiowany ani powielany na innych stronach zarówno w całości jak i  fragmentach.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_gallery type=”image_grid” interval=”3″ images=”1672,1673,1674,1675,1676,1677,1678,1679,1734,1735,1736,1737,1738,1739,1740″ onclick=”link_image” custom_links_target=”_self”][/vc_column][/vc_row]